Rahvusvaheline tšellofestival Crossing Bows. Meistrikursused

19.02.2025 kell 11:00

Suur saal, kammersaal, klassiruumid

TASUTA

Meistrikursused 11.00–14.00

Henrik Brendstrup – D511
Sigurgeir Agnarsson – D501
Erkki Lahesmaa – suur saal
Ēriks Kiršfelds – A302
Guna Šnē – B304
Fabio Presgrave – kammersaal (C405)
Henry-David Varema – D209

 

Taani päritolu tšellist Henrik Brendstrup õppis Taani Kuninglikus Kunstiakadeemias Kopenhaagenis Erling Bløndal Bengtssoni juures ning hiljem Londonis William Pleethi ja Ralph Kirshbaumi juhendamisel. Aastal 1987 tegi ta oma esimese kontsertreisi ja mõne aja pärast liitus Euroopa Kammerorkestriga, millega on sellest ajast peale tihedat koostööd teinud ning kuulub ka orkestri koosseisu .
Brendstrup on esinenud solisti ja kammermuusikuna üle kogu Euroopa ning on regulaarne külaline rahvusvahelistel kammermuusikafestivalidel nagu Risør, Stavanger, Oslo ja Lockenhaus. Tema arvukate salvestuste hulka kuuluvad Beethoveni tervikteosed tšellole ja klaverile, Sofia Gubaidulina sooloteosed tšellole ning Chopini ja Liszti tšelloteosed, mis pälvisid Prantsusmaal auhinna „Diapason d’Or“. Aastal 1996 tunnustati Henrikut Taani Muusikakriitikute Kunstnikupreemiaga.
Henrik on väga aktiivne kammermuusik ning on olnud mitmete juhtivate Taani ansamblite tšellist nagu The Danish String Quartet, keelpillikvartett Copenhagen Classic ja Gefion Trio. Ta on Taani Aarhusi Kuningliku Muusikaakadeemia tšello- ja kammermuusika professor ning annab meistrikursusi kõikjal maailmas.

 

Sigurgeir Agnarsson määrati Islandi Sümfooniaorkestri tšellorühma kontsertmeistriks aastal 2017, olles varem töötanud kontsertmeistri abina alates 2003. aastast. Agnarsson lõpetas Reykjavíki Muusikakolledži, kus tema õpetajaks oli Gunnar Kvaran ning jätkas õpinguid New Englandi Muusikakonservatooriumis Bostonis ja Düsseldorfi Muusikakõrgkoolis.
Sellest ajast peale on Agnarssonil olnud laialdane ja mitmekülgne karjäär artistina, õpetajana ja erinevate muusikasündmuste korraldajana. Ta on esinenud mitmel korral Islandi Sümfooniaorkestri solistina ning osalenud erinevatel muusikafestivalidel nii Islandil kui ka välismaal. Angarsson on olnud solistiks ka Reykjavíki Kammerorkestri, Reykjavíki Puhkpilliorkestri ja Bochumi Sümfooniorkestri ees. Aastal 2014 nomineeriti ta Aasta artistiks Islandi Muusikaauhindade galal koos pianisti Anna Guðný Guðmundsdóttiriga Beethoveni terviktsükli eest.
Aastatel 2013 kuni 2020 oli Sigurgeir kunstiline juht Reykholti Kammermuusika Festivalil, mis on Islandi vanimaid ja tuntumaid suvefestivale. Agnarsson õpetab Reykjavíki Muusikakolledžis ja Islandi Kunstiülikoolis. Ta on ka Harpa Rahvusvahelise Muusikaakadeemia (HIMA) asutajaliige ja praegune juhatuse liige.

 

Erkki Lahesmaa õppis tšellot Aldo Parisoti, Zara Nelsova, Harvey Shapiro ja Timo Hanhineni juhendamisel Juilliardi koolis, Yale’i ülikoolis ja Turku Konservatooriumis Soomes. Tal on olnud ka ulatuslikud kammermuusikaõpingud, sealhulgas Juilliardi ja Tokyō keelpillikvartetiga.
Aastal 1990 võitis Lahesmaa Juilliardi konkursi Ameerikas ja 1986. aastal sai ta Soomes Turku tšellokonkursil teise koha. Lahesmaa andis oma debüütkontserdi New Yorgis 1990. aastal, esitades Dvořáki tšellokontserti Avery Fisher Hallis Lincoln Centeris. Sealt alates on ta esinenud soolotšellisti ja kammermuusikuna Euroopas, Ameerikas, Kanadas, Lõuna-Ameerikas ja Jaapanis. Viimased esinemised on olnud Varssavi Sügispäevade festivalil, Berliini Festspiele MaerzMusik festivalil ja Huddersfieldi festivalil Suurbritannias.
Lahesmaa on ka aktiivne kaasaegse muusika esitaja ning mitmed Soome heliloojad on loonud ja pühendanud talle teoseid. Kammermuusikuna on ta olnud Artisti del Mondo ja Corytoni ansamblite liige Ameerikas ning Arthur-Leblanci keelpillikvarteti liige Kanadas. Ta on ka Plus Ensemble’i ja Ad Libitum klaveritrio liige.
Lahesmaa on teinud mitmeid plaadistusi ning tema CD Plus Ensemble’iga võitis 2010. aastal parima klassikalise albumi auhinna (Emma).
Erkki Lahesmaa on Helsingi Kunstiakadeemia Sibeliuse Akadeemia keelpillide ja kammermuusika osakonna juhataja ning tšello lektor, samuti on ta Soome Turku Kunstiakadeemia tšello ja kammermuusika vanemlektor.
Ta on olnud žüriiliige paljudel konkurssidel, sealhulgas rahvusvahelisel Khachaturi tšellokonkursil, ning on andnud meistrikursusi muu hulgas Pekingi ja Shanghai konservatooriumides, Londoni Kuninglikus Muusikakoolis, Šotimaa Kuninglikus Konservatooriumis, Santiago de Chiles, Rio de Janeiros, Buenos Aireses, Istanbulis, Firenzes, San Sebastiánis ja Lissabonis.
Erkki Lahesmaa on Soome Nauvo Kammermuusikafestivali kunstiline juht.

 

Tšellist Ēriks Kiršfelds on andekas solist, kammermuusik ja orkestrant. Ta esineb sageli koos pianistide Herta Hansena ja Toms Ostrovskisega, viiuldaja Sandis Šteinbergsega, klarnetist Egīls Šēfersiga ja laulja Ieva Paršaga. Kiršfelds on välja töötanud kontserdiprogramme koos löökpilliansambliga Perpetuum Ritmico ja teiste muusikutega. Kiršfelds on olnud paljude läti heliloojate loomingu esmaettekandjaks alates soolotšellole kirjutatud paladest kuni kammeransamblite ja kontsertideni. Lisaks klassikalisele tšellole on Kiršfelds esinenud aeg-ajalt ka elektritšellol, basskitarril ning elektroonilistel instrumentidel.
Lätis on Kiršfelds esinenud festivalidel nagu Cello Cēsis, Arēna, Skaņu Mežs ja Sügise Kammermuusika Festival, samuti „Varssavi sügise“ festivalil Poolas. Kiršfelds oli Liepāja Sümfooniaorkestri tšello kontsertmeister ning õpetab ka Jāzeps Vītolsi Läti Muusikaakadeemias ning Emīls Dārziņši Muusikakeskkoolis. Ligikaudu viisteist aastat alates Kremerata Baltica asutamisest 1997. aastal oli Kiršfelds kammerorkestri peatšellist ja sageli ka solist. Ta kuulus Kremerata Baltica sekstetti ja hiljem ansamblisse KB6. Lisaks on ta teinud koostööd Amsterdami Sinfonietta ja Läti Riikliku Sümfooniaorkestriga. Kiršfelds on juhtinud Spīķeru keelpillikvartetti selle asutamisest 2011. aastal. Koos esitati nii klassitsismi ja romantismiajastu kui ka 20. sajandi muusikat ja läti heliloojate loomingut.
Kiršfelds õppis Emīls Dārziņši muusikakoolis Dzidra Račevska käe all ja Jāzeps Vītolsi Läti Muusikaakadeemias professorite Māris Villerušsi ja Eleonora Testeļeca juures. Ta täiendas end Helsingis Sibeliuse Akadeemias Arto Norase tšelloklassis ning lõpetas Ivan Monighetti klassi Baseli Muusikaakadeemias.

 

Läti tšellisti Guna Šnē muusikalist teekonda on märkimisväärselt mõjutanud Mstislav Rostropovitši traditsioon, millega puutus kokku õpingute ajal Riias läbi prof Eleonora Testelec’i, ja Lääne-Euroopa metoodika, mida ta omandas Berliini „Hanns Eisleri“ Muusikakõrgkoolis (2004–2008) Hans-Jakob Eschenburgi ja Stefan Giglbergeri juhendamisel. Berliinis lõpetas Šnē tšello eriala Hans-Jakob Eschenburgi ja Stefan Giglbergeri juhendamisel ning töötas kammermuusika alal Friedemann Weigle ja Michael Muche juhendamisel.
Aastatel 2009–2018 oli Šnē Läti Riikliku Kammerorkestri „Sinfonietta Rīga“ solotšellist. Lisaks on ta aktiivne kammermuusik, kes on osalenud mitmetes ansamblites. Tema silmapaistvad ansambliesinemised on pälvinud tunnustust, sealhulgas mitu nominatsiooni Läti Suurele Muusikaauhinnale. Aastal 2011. asutas ta Trio Art-i-Shock, mis on olnud esmaesitajaks enam kui 30 läti helilooja teosele, sealhulgas kaks triokontserti orkestriga. Nende debütalbum pälvis 2018. aastal Läti Muusikaauhindade galal „Kuldmikrofoni“ tiitli kategoorias „Parim klassikalise muusika CD Lätis“.
Šnē on teinud koostööd mitmete silmapaistvate muusikutega nagu Ksenija Sidorova (akordion), Vineta Sareika, Daniil Bulajev, Paula Šūmane ja Sandis Šteinbergs (viiul), Anton Trotsyuk (tšello), Reinis Zariņš (klaver), Egīls Šefers ja Anna Gāgane (klarnet), Ieva Parša, Marlena Keine, Renārs Kaupers ja Ainars Mielavs (vokaal), Ilona Meija ja Dita Krenberga (flööt), Ieva Saliete ja Reinut Tepp (klavessiin), Guntars Prānis (rataslüyûra) ning paljud teised.
Solistina on ta esinenud mitmete tunnustatud kollektiividega, sealhulgas Riiklik Kammerorkester „Sinfonietta Rīga“, Läti Rahvuslik Sümfooniaorkester, Liepaja Sümfooniaorkester, Läti Raadiokoor ja segakoor Latvija.
Alates 2021. aastast töötab ta tšelloõppejõuna Jāzeps Vītolsi Läti Muusikaakadeemias.

 

 

Rio de Janeirost pärit Fabio Presgrave omandas bakalaureuse- ja magistrikraadi Juilliardis Joel Krosnicki ja Harvey Shapiro juhendamisel. New Yorgis viibimise ajal juhtis Presgrave Juilliardi tšellistide ansamblit, esitades Weill Hall’is (Carnegie Hall) Villa-Lobose Bachianas Brasilieirast koos sopran Daniella Carvalhoga. Ta on esinenud solistina rahvusvaheliste orkestrite ees nagu Qatar Philharmonic, Orquestra Sinfonica Provincial de Rosário (Argentina), Orquestra Sinfônica Brasileira ning töötanud dirigentidega nagu Rafael Payare, David del Pino, Apo Hsu ja Lior Shambadal. Hiljutised esinemised on olnud EME festivalil Gijonis (Hispaania), Klassik in Moabit Series Berliinis, Orchestrazentrum Dortmundis ja Kamper Konzert Kamp Lintfortis (Saksamaa).
Presgrave pedagoogiliste tegevuste hulka kuulub õpetamine Brasiilia peamistel festivalidel nagu Campos do Jordão, Brasília ja Salvador ning meistrikursuste andmine Helsingi Sibeliuse Akadeemias, Berliini Kunstide Ülikoolis, Wilhems-Westfälisch Ülikoolis, Folkwangi Kunstide Ülikoolis Essenis (Saksamaa), Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias, Aarhusi Kuninglikus Muusikaakadeemias (Taani), Espinho Erakoolis (Portugal) ja Oviedo Kõrgemas Muusikakonservatooriumis (Hispaania).
Brasiilias tehtud töö eest on talle omistatud auhindu nagu „Aasta Silmapaistev Kunstnik“ Jornal do Brasililt ja „Carlos Gomes Award“ 2006. aastal. Aastal 2015 oli ta žürii liige Suzhou ülikooli professoriotsingul Hiinas ja žürii liige „Popperi võistlusel” Ungaris. Fabio Presgrave on tšelloprofessor ja Muusikakooli asedirektor Rio Grande do Norte’i Riiklikus Ülikoolis. Ta kaitses doktorikraadi UNICAMPis (São Paulo Riiklik Ülikool Campinases), keskendudes kaasaegsetele tšellotehnikatele ja õpetab São Paulo Riikliku Ülikooli kraadiõppes (USP). Presgrave on omandanud doktorikraadi Münsteri Ülikoolist (WWF-Universität), kus ta tegutses külalisõppejõuna ja arendas oma teadustööd koostöös prof Matias de Oliveira Pintoga.

 

Henry-David Varema on lõpetanud Tallinna Konservatooriumi Peeter Paemurru juhendamisel, täiendanud end Müncheni Kõrgemas Muusikakoolis Walther Nothasi tšelloklassis ja Berliini Kunstide Ülikoolis prof Wolfgang Boettcheri käe all ning omandanud doktorikraadi Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Aastatel 2003–2009 oli ta Berliinis resideerunud rahvusvaheliselt hinnatud keelpillikvarteti Petersen Quartett liige, mille koosseisus esines ta mainekates kontserdisaalides nagu Carnegie Hall, Wigmore Hall, Müncheni Herkulessaal, Theatre de Chatelet, Zürichi Tonhalle, Sydney Angels Place jm. Ta on olnud külaliskontsertmeister näiteks Müncheni Kammerorkestrites ja Auckland Philharmonia sümfooniaorkestris ning töötanud ühe hooaja Sydney Sümfooniaorkestri tšellorühma abikontsertmeistrina. Kammermuusikuna annab ta regulaarselt kontserte Ivari Ilja, Mihkel Polli, Sten Lassmanni, Anna-Liisa Bezrodny, Triin Ruubeli, Mari Polli, Johanna Vahemärgi ja paljude teistega. Varema on töötanud Rahvusooper Estonia orkestri soolotšellistina. 2001. aastast on Henry-David Varema EMTA tšello- ja kvartetiõppejõud (aastast 2016 professor) ning käesoleval ajal töötab ta EMTA loometegevuse ja välissuhete prorektorina.

 

Rahvusvaheline tšellofestival Crossing Bows toimus esmakordselt 2023. aastal, tuues Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiasse 16 tšellisti ning kaks õppejõudu Islandi Kunstiülikoolist ja Aarhusi Kuninglikust Muusikaakadeemiast. 2024. aastal laienes festival, kaasates õppejõude ka Läti Muusikaakadeemiast, Leedu Muusika- ja Teatriakadeemiast ning Rio Grande do Norte Riiklikust Ülikoolist. 2025. aastal toimub festival juba kolmandat korda, jätkates koostööd rahvusvaheliste muusikaakadeemiatega ning tuues Eestisse ka Sibeliuse Akadeemia esindajaid. Festivali raames toimuvad avalikud meistrikursused ja kontserdid. Festival Crossing Bows on ellu kutsutud EMTA tšello professori Henry-David Varema eestvedamisel.