Valik hüperfantastilisi partituure Will Redmani kogumikust “Book”

11.05.2024 kell 19:00
Kammersaal

Jaak Sikk (klaver)
Kavas:
Miniloeng Will Redmaniga – helilooja jagab mõtteid oma muusika kohta
Will Redman „Book“ (2006)

TASUTA

Kavas:

Miniloeng Will Redmaniga

Will Redman (1975)
„Book“ (2006)
Väljavõte 1
Väljavõte 2
Väljavõte 3
Väljavõte 4
Väljavõte 5

Jaak Sikk (klaver)

Will Redman (1975) on helilooja, löökpillimängija ning õppejõud, kes elab Baltimore’is. Ta kirjutab kammermuusikat, mille keskmes on staatiline komplekssus, kineetiliselt laetud meloodiline variatiivsus ning avatud graafilis-fantastilisi partituure, mille ideeks on musitseerimisse hõlmata muusikute unikaalseid ning äärmuslikke mänguoskusi. Redmani tööde hulka kuuluvad konventsionaalselt noteeritud kammerteos „True Devils Chronology“, avatud partituur „Scroll“, mis on ca kahe ja poole meetri pikkune rull radikaalselt mittesüsteemset notatsiooni ning käesoleva kontserdi keskmes olev teos „Book“. Redmani muusikat on esitatud, sellest kirjutatud ning ülekandeid tehtud näiteks Time Stands Still konverentsil Wesleyani ülikoolis, Huddersfield Contemporary Music Festivalil, June In Buffalol, SCI National konverentsidel, Neue Tone Openil Stuttgartis, Livewirel ning High Zerol Baltimore’is ja mujal. Väljavõtted teosest „Book“ on avatud notatsioonide antoloogias „Notations 21“. Tema seisukohad heliloomingu-interpreedi-kuulaja mõtestamisel on leidnud rohkelt viitamist (mh. Tristan McKay poolt raamatus „A Semiotic Approach to Open Notations: Ambiguity as Opportunity“).
Will Redman omandas bakalaureusekraadi University of Marylandis Baltimore’is, Magistrikraadi Southamptoni ülikoolis (Inglismaal) ning doktoriktaadi heliloomingus Buffalo ülikoolis, kus ta ka õppejõuna töötas. Ta õppis löökpille Tom Goldsteini ning Kevin Nortoni juures, kompositsiooni Stuart S. Smithi, Michael Finnissy ning Jeffrey Stadelmani käe all ning elektroonilist muusikat Cort Lippe juhendamisel. Muuhulgas on ta osalenud Brian Ferneyhoughi, Christopher Rouse ning Alvin Lucieri meistrikursustel. Hetkel õpetab Redman Townsoni ülikoolis rokkmuusika ajalugu, audiotehnoloogia ajalugu ning heliloomingut. Tema uurimishuviks on innovatiivsed notatsioonimeetodid kompositsioonis, hip-hop ning punk-rokk, ning underground eksperimentaal/improviseeritud muusika kogukonnad.
„Book“ (2006) on järjekorrata kollektsioon 98st graafilisest avatud kompositsioonist. Kogumikus sisalduvad teosed kujutavad endast (fantastilis-graafilisi) traditsioonilise notatsiooni laiendusi ning ekstrapolatsioone, mida võib esitada igas pikkuses, iga arvu esitajate poolt, igas paigas, igal ajal. Noodistus ning vorm on piisavalt vabad, et võimaldada interpreedi oskustel ning huvidel partituuride üle erakodset mõju omada. Kuid hoolimata selles, kui radikaalne on interpretatsioon, millises ulatuses, proportsioonides või kombinatsioonides noodistatud materjali kasutatakse, jääb teose meloodiline, harmooniline, tekstuuriline, rütmiline ning vormiline DNA alles.

Jaak Sikk on Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia improvisatsiooni- ning avatud notatsiooni õppejõud, pianist, loovuurija ning improvisaator. Sikk alustas õpinguid klassikalise pianistina, saavutades õpinguaastatel erinevaid preemiaid kodumaistel ning rahvusvahelistel klaverikonkurssidel. Alates magistrantuurist 2014 pöördus tema huvi vabaimprovisatsiooni valdkonna poole, milles ta aastal 2020 doktorikraadi omandas. Erilist rõhku on Sikk improviseerimisel ja selle uurimisel pannud multimodaalse kujutluse rakendamisele. Jaak Sikk on improviseerijana esinenud Soomes, Leedus, Saksamaal, Itaalias, Ühendkuningriigis, Austrias jm ning ta on paljudes muusikaülikoolides improvisatsioonialaseid meistrikursuseid läbi viinud. Jaak on populaarteadusliku monograafia “Raamat improvisatsioonist. Kuidas kehtestada end loovalt ja empaatiliselt” autor.

Korraldaja EMTA kontserdi- ja etenduskeskus