Kontserdisari „Crossing Cultures”

06.04.2024 kell 19:00
Suur saal

Yevgeniy Kostrytskyy (viiul, Ukraina)
Johanna Vahermägi (vioola)
Sasha Grynyuk (klaver, Ukraina/ÜK)
Kaastegevad EMTA Ukraina välisüliõpilased Mariia-Sofiia Dyka (viiul), Sofiia Yavorska (viiul) ja Dmytro Cherepov (viiul, klaver)

Kavas Mozart, Schubert, Sõlvestrov, Skorõk, Elgar, Piazzolla

TASUTA

Kavas:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) – Duo G-duur viiulile ja vioolale KV 423

Valentõn Sõlvestrov (1937) – „Serenaad“ viiulile ja vioolale (2012)

Esitavad Yevgeniy Kostrytskyy (viiul) ja Johanna Vahermägi (vioola)

 

Franz Schubert (1797–1828) – „Ränduri-fantaasia“ C-duur op. 15 D 760

Esitab Sasha Grynyuk (klaver)

 

Edward Elgar (1857–1934) – „Salut d’amour“ op. 12

Ástor Piazzolla (1921–1992) – „Histoire du Tango“ (1985)

                                                   „Café, 1930“

George Gershwin (1898–1937) / Jascha Heifetz (1901–1987) – „It Ain’t Necessarily So“ ooperist „Porgy ja Bess“

Esitavad Yevgeniy Kostrytskyy (viiul) ja Sasha Grynyuk (klaver)

Ihor Shamo (1925–1982) – „Kyiv is my beloved city“ (Dmytro Cherepovi seade)

Esitavad Mariia-Sofiia Dyka (viiul), Sofiia Yavorska (viiul) ja Dmytro Cherepov (klaver)

Mõroslav Skorõk (1938–2020) – „Meloodia“ (1980)

Esitavad Yevgeniy Kostrytskyy (viiul), Mariia-Sofiia Dyka (viiul), Sofiia Yavorska (viiul), Dmytro Cherepov (viiul), Johanna Vahermägi (vioola) ja Sasha Grynyuk (klaver)

 

Yevgeniy Kostrytskyy on sündinud 1980. aastal Kiievis. Ta alustas viiuliõpinguid 8-aastaselt, õppides Kiievi muusikakoolis ja Ukraina rahvuslikus muusikaakadeemias prof Yaroslava Rivnyaki juhendamisel. 2003. aastal võitis ta Guildhalli muusika- ja teatrikooli stipendiumi, mis võimaldas tal jätkata õpinguid prof Krzysztof Śmietana ja prof David Takeno käe all. Ta on omandanud magistrikraadi orkestri- ja kammermuusikas ning 2007. aastal pälvis Guildhalli kooli kontsertartisti stipendiumi.

Kostrytskyy on edukalt üles astunud paljudes Euroopa riikides, Jaapanis, Lõuna-Koreas ja USAs. Samuti on ta osa võtnud arvukatest muusikafestivalidest ning andnud kontserte solistina rohkem kui kahekümne orkestri ees. Kostrytskyy on täiendanud oma oskusi Krzysztof Śmietana, Oleh Krysa, Mari Tampere-Bezrodny, Mark Lakirovichi, Lewis Kaplani, Zvi Zeitlini, Charles Castlemani, Boris Garlitsky, Mikhail Kopelmani, Ani Schnarchi, Yair Klessi, Sergiu Schwartzi jt tunnustatud muusikute meistriklassides.

Kostrytskyy on võitnud mitmeid konkursse, sh Pierre Lantierre rahvusvaheline viiuli ja kammermuusika konkursid ning Petar Konjovići nim rahvusvaheline kammermuusika konkurss. Ühtlasi on ta pälvinud eripreemia Jascha Heifetzi nim rahvusvahelisel konkursil. 2005. aasta novembris tunnustati interpreeti „Slaughter and May“ parima muusiku tiitliga. Hooajal 2006/07 läbis ta edukalt Londoni sümfooniaorkestri (LSO) String Scheme prooviesinemised ning on nüüdseks olnud LSO liige kaks aastat ning mänginud muuhulgas Valery Gergievi ja Sir Colin Daviesi käe all. 2007. aasta septembris esines ta Forte String Quartetiga peaministri residentsis aadressil 10 Downing Street. 2008. aasta sügisel sai Kostrytskyyst Odessa filharmooniaorkestri (OPO) juht. 2014. aastast on ta soleerinud ja juhatanud ka Euroopa noorte muusikute orkestri ees Maestro Paolo Olmi juhendamisel. Samal aastal asutas Kostrytskyy koos kolleegidega Odessa kammerorkestri, mis võttis 2018. aastal osa Urban Music Halli avamisest Odessas ning sai ka uue kontserdisaali resideeruvaks orkestriks. 2018. aasta oktoobrist on Kostrytskyy Bilkenti sümfooniaorkestri külaliskontsertmeister ning veebruarist 2020 on orkestri täiskohaga töötaja. Kostrytskyy mängib itaalia pillimeistri Luigi Legnani viiulil, mis pärineb aastatest 1850–60.

Vioolamängija Johanna Vahermägi tegutseb vabakutselise solisti, kammermuusiku ja orkestrandina nii kodu- kui ka välismaal. Alates 2016. aastast töötab ta Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias vioola ja kammermuusika lektorina. Vahermägi on soleerinud ERSO, Jeruusalemma Muusika- ja Tantsuakadeemia kammerorkestri ning Young European Chamber Orchestra ees kontsertidel Eestis, Iisraelis ja Itaalias. Ta on korduvalt üles astunud „Voice of Music“ kammermuusika festivalil Iisraelis, Musethica kammermuusika festivalil Zaragozas ja Tel Avivis, Berliini Muusikafestivalil, Pärnu Muusikafestivalil, Nargen Festivalil, Arvo Pärdi festivalidel nii Eestis kui ka Moskvas. Ta on teinud koostööd selliste välismaiste muusikutega nagu Achinoam Keisar, Ido Azrad, Guy Braunstein, Amihai Grosz, Nicolas Chumachenko, Sharon Roffmann, Roi Shiloah, Marina Chiche, Zvi Plesser, Anna Staskiewicz jt ning esinenud koos selliste eesti interpreetidega nagu Ivari Ilja, Triin Ruubel, Henry-David Varema, Riivo Kallasmaa, Sten Heinoja jpt. Johanna Vahermägi on osalenud Barcelona Liceu ooperiteatri orkestri, Jeruusalemma sümfooniaorkestri, Eesti Festivaliorkestri, ERSO, Tallinna Kammerorkestri jpt orkestrite töös. Ta on salvestanud mh Arvo Pärdi, Dmitri Šostakovitši, Luis de Pablo jt muusikat vokaalansambliga Vox Clamantis, Eesti Festivaliorkestriga, kaasaegse muusika ansambliga Ensemble Plural ja Eesti Riikliku Sümfooniaorkestriga.

Johanna Vahermägi on lõpetanud Tallinna Muusikakeskkooli õp. Viljar Kuuse õpilasena, bakalaureusekraadi omandas ta Hispaanias Aragoni Kõrgemas Muusikakonservatooriumis prof Avri Levitani klassis ning magistrikraadi Iisraelis Jeruusalemma Muusika- ja Tantsuakadeemias prof Roi Shiloahi (vioola) ja prof Zvi Plesseri (kammermuusika) klassides. Ta on pälvinud esimese preemia „Illa de Menorca FIDAH“ solistide konkursil Hispaanias (2011) ning David Gritsi nimelisel keelpillimängijate konkursil Jeruusalemmas (2015). Vahermägi mängib Thomas Urquharti 1650–1700. aastatel valminud vioolal, mille on andnud tema kasutusse Eesti Pillifond. Johanna Vahermägi on pälvinud Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia tipptasemel kontserttegevuse eest (2017).

Kiievist pärit pianist Sasha Grynyuk on õppinud Tšaikovski nimelises Ukraina rahvuslikus muusikaakadeemias ning hiljem Guildhalli muusika- ja teatrikoolis Londonis. Legendaarne pianist ja muusikateadlane Charles Rosen on nimetanud teda „muljetavaldavaks artistiks tähelepanuväärse ja veatu musikaalsusega, mis toob kaasa alati kõige loomulikumad, innustavad ja rahuldust pakkuvad tõlgendused“.

Grynyuk on üle kümne rahvusvahelise konkursi ja tunnustuse võitja, muuhulgas anti talle ajakirjade BBC Music Magazine ja International Piano Magazine poolt „Rising Star“ tiitel. Ta on pälvinud I preemia rahvusvahelisel Griegi nim klaverikonkursil ja BNDES rahvusvahelisel klaverikonkursil. Samuti on ta võitnud Guildhalli muusika- ja teatrikooli kuldmedali, mille omanike seas on varasemalt olnud interpreedid Jacqueline Du Pré ja Bryn Terfel.

Sasha Grynyuk on esinenud üle maailma paljudes mainekates kontserdisaalides, sh Wigmore Hall, Barbican Hall, Royal Festival Hall, Queen Elizabeth Hall, Bridgewater Hall, Wiener Konzerthaus, Carnegie Hall, Teatro Real ja Salle Cortot. Ta on soleerinud Londoni kuningliku filharmooniaorkestri, Bergeni filharmoonikute, Brasiilia sümfooniaorkestri ja Ukraina rahvusliku sümfooniaorkestri ees. Grynyuk on salvestanud CD Glenn Gouldi ja Friedrich Gulda muusikaga plaadimärgile Piano Classics, mille saksa ajakiri Piano News valis kuu parimaks plaadiks ning album nomineeriti ka New York Classical Radio auhinnale.

Käesolevate Grynyuki projektide seas on Šostakovitši 1929. aasta tummfilmile „Uus Babülon“ kirjutatud muusika esitamine originaalpartituuri põhjal, mis tuli esiettekandele LSO St. Luke’i kirikus Londonis ning hiljem kõlas Leif Ove Andsnesi Rosendali festivalil Norras. El País kirjutas sel puhul: „Sasha Grynyuk hämmastas kõiki osalejaid ja pälvis nende päevade ühe kõige pikematest, siiramatest ja entusiastlikematest aplausidest.“

Sasha Grynyuk on Keyboard Trusti artist ning saab hetkel kunstilist juhendamist organisatsiooni asutajalt Noretta Conci-Leechilt.

 

Korraldaja EMTA kontserdi- ja etenduskeskus koostöös Ukraina ja Briti suursaatkondadega Eestis