„Pièces en concerts. Bach ja Rameau“
18.10.2024 kell 19:00
Kammersaal
TASUTA
Lembit Orgse (klavessiin, haamerklaver)
EMTA barokkorkester, juhendaja Meelis Orgse
Kavas J. S. Bach, Rameau, J. C. Bach
Kontserdiprogramm „Pièces en concerts. Bach ja Rameau“ pakub valiku esimesi klahvpillikontserte, kus Johann Sebastiani ja tema noorima poja Johann Christian Bachi teoste kõrval kõlavad ka Jean Philippe Rameau kuulsad kontsertpalad. Kavas võib tunnetada muusikalist dialoogi paljud omaaegsete vastandite vahel: saksa-itaalia ja prantsuse stiil, kõrgbarokk ja varaklassika, klavessiin ja haamerklaver, suuremad ja kammerlikumad koosseisud, erinevad muusikavormid. Kontserdi oluliseks peategelaseks klahvpillide kõrval on EMTA barokkorkester, mis ajastupillidel aitab avada suurmeistrite Rameau ja Bachi vaimustava värvi- ja rütmikülluse.
Lembit Orgse on lõpetanud Tallinna Muusikakeskkooli Reet Vanaselja ja prof Bruno Luki õpilasena ning Tallinna Konservatooriumi prof Bruno Luki ja Kalle Randalu klaveriklassis. Aastatel 1988–1990 täiendas ta end Peterburi Konservatooriumis assistentuur-stažuuris prof Vladimir Nilseni juhendamisel. 2004. aastal jätkas Orgse õpinguid EMTA doktorantuuris. Johann Sebastian Bachi ornamentatsiooni ja generaalbassi käsitleva doktoritöö kaitses ta edukalt 2013. aastal. Orgse on 1982. aasta Čiurlionise-nimelise konkursi laureaat. Ta on esinenud nii Eestis kui ka välismaal pianisti ja klavessinistina erinevate solistide, ansamblite ja orkestritega, teiste seas koos Tallinna keelpillikvarteti, Rahvusooper Estonia puhkpillikvinteti, Hortus Musicuse, ERSO, Tallinna Barokkorkestri ja Corelli Consortiga. Hinnatud varajase muusika ja basso continuo mängijana on teda kutsutud esinema paljude suurvormide (Bachi passioonid, kantaadid, Händeli oratooriumid jt) ettekannetele. Orgse muusikalise tegevuse kaalukamateks Johann Sebastian Bachiga seotud kontserdiprojektideks on olnud prantsuse ja inglise süitide ettekanded sarjas „Tantsud klahvidel“, kõikide kammersonaatide esitused koos eesti väljapaistvate keelpilli- ja puhkpillisolistidega ning klavessiinikontsertide esitused koostöös Klaaspärlimäng Sinfoniettaga Tallinna Bachi festivalidel ja Mustonenfestil. Orgse viimaste aastate kontserttegevuses on olulisel kohal olnud sooloõhtud ajaloolisel haamerklaveril, kus kõrvuti J. S. Bachi poegade ja Viini klassikute muusikaga on kõlanud meie kontserdielus harva esitatavate heliloojate nagu Clementi, Dusseki, de Montgeroulti jt looming. Lembit Orgse on tunnustatud pedagoog. Tema õpilased on silma paistnud riiklikel ja rahvusvahelistel konkurssidel. Hetkel töötab Orgse varajase klahvpillimuusika professori ning interpretatsioonipedagoogika õppejuhina Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Ta on hinnatud lektor ja meistrikursuste läbiviija. Tema loengute teemad hõlmavad barokk- ja klassikalise muusika (Bach ja Haydn) interpretatsiooni ning teisi klahvpillimetoodika küsimusi.
EMTA barokkorkester (väiksemate koosseisude puhul ka EMTA barokkansambel) on tegutsenud juba 2015. aasta lõpust. Selle tuumiku moodustavad põhiliselt varajase muusika keskuse üliõpilased, kuid koostöö toimub ka MUBA ja Helsingi Kunstide Ülikooli Sibeliuse Akadeemiaga. Kunstilisteks juhtideks on Meelis Orgse ning Imbi Tarum. Orkester ja ansambel on andnud iseseisvaid kontserte, saatnud EMTA laulusoliste, vokaalansamblit ning ooperietendusi. Esitatud on Corelli, Lully, Buxtehude, Charpentier’, J. S. Bachi, Vivaldi, Rameau, C. P. E. Bachi, J. C. Bachi ja W. A. Mozarti orkestriteoseid, instrumentaalkontserte ning vokaalvorme. Koostöös EMTA ooperistuudioga on lavale toodud Purcelli „Dido ja Aeneas“, Pergolesi „Teenija-käskijanna“ ja Händeli „Orlando“ ning etendatud neid mitmel pool Eestis. Kuigi enamasti mängitakse ilma dirigentita nagu barokiajastule kohane, on suuremaid kooslusi juhatanud Teele Jõks, Toomas Siitan, Endrik Üksvärav ning Martin Sildos. Muusikalisteks juhendajateks on olnud ka Lembit Orgse, Minna Kangas (Soome) ja Anssi Mattila (Soome) ning Heiko ter Schegget (Holland).
Kontsert on osa EV Kultuuriministeeriumi poolt toetatud loovuurimusprojektist „Muusikaline liikumisimpulss ja interpreedi enesepilt: tähelepanekuid ja järeldusi ajalooliselt informeeritud esituspraktika põhjal“.
Korraldaja EMTA kontserdi- ja etenduskeskus