Uudisloomingu kontsert veebis

16.05.2021 kell 17:00
Suur saal

Anni Ritson (klarnet), Liisi Rusnak (vioola), Karl Johan Nutt (klaver), Doris Hallmägi (live-elektroonika), Evita Lohu (klaver), Iida Helanterä (flööt), Vittoria Ecclesia (klarnet), Hilla Lappalainen (vioola), Julius Paukšte (klaver)
EMTA sümfooniaorkester
Dirigent Toomas Vavilov
Kavas Julian Kwoun, Doris Hallmägi, Hando Põldmäe, Rebeca Vilpuu, Yung Sin Kan Bonnie, Tõnis Leemets, Andrea Sordano, Davide Umbrello (maailmaesiettekanded)

VAATA OTSEÜLEKANNET SIIN

KAVA:

 

Tõnis Leemets (1972)

„Over & Out“ (2021, esiettekanne)

 

Andrea Sordano (1996)

„An index of clouds“ (2021, esiettekanne)

 

Davide Umbrello (1990)

„Mediterraneo“  (2021, esiettekanne) 

 

EMTA sümfooniaorkester

dirigent Toomas Vavilov

 

Vaheaeg

 

Julian Kwoun (1996)

Trio klarnetile, vioolale ja klaverile (2017/2020, esiettekanne)

I „Scenes Around the Trakai Castle“ 

II „Calm Waters and Within Hallstatt“

III „Lucky Enough being Toured Paris“

 

Anni Ritson (klarnet)

Liisi Rusnak (vioola)

Karl Johan Nutt (klaver)

 

Doris Hallmägi (1990)

„Resilience“ elektroonikale (2021, esiettekanne)

 

Doris Hallmägi (live-elektroonika)

 

Hando Põldmäe (1971)

Neli väikest prelüüdi klaverile (2015/2020, esiettekanne)

I „Vaikuses“

II „Varjus“

III „Väreluses“

IV „Valguses“

 

Evita Lohu (klaver)

 

Rebeca Vilpuu (1989)

„Ahel“ elektroonikale (2021, esiettekanne)

 

Yung Sin Kan Bonnie (1996)

„i wrote my own funeral song“ (2021, esiettekanne)

 

Iida Helanterä (flööt)

Vittoria Ecclesia (klarnet)

Hilla Lappalainen (vioola)

Julius Paukšte (klaver)

 

Tõnis Leemets (1972) on õppinud kitarri Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis ning elektroakustilist ja klassikalist kompositsiooni Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. 1993. aastast mängib ta ansamblis Weekend Guitar Trio. 1990ndatel oli tema projekt Treee üks eesti tantsulise/elektroonilise jazzi teerajajaid. Leemets on kitarristina esitanud paljude eesti nüüdisheliloojate teoseid, sh koos Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri, Tallinna Kammerorkestri, Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Eesti Rahvusmeeskooriga, esinenud soolokavaga 20. sajandi tšellošedöövrite seadetest elektrikitarrile, loonud muusikat filmidele, lavastustele ja kuuldemängudele ning juhtinud raadiosaateid, peamiselt Klassikaraadios.

Andrea Sordano (1996) on sündinud Itaalias. Huvi muusika vastu tärkas temas juba lapsepõlves ning vaimustus muusika loomise vastu viis Sordano 13-aastaselt õppima kompositsiooni ja klassikalist kitarri Ottorino Respighi nim Konservatooriumi Latinas. Praegu lõpetab ta magistriõpinguid heliloomingu erialal Helena Tulve käe all Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Õpingute jooksul on ta osalenud mitmete heliloojate meistriklassides, sh Leo Brouwer, Richard Causton, Toshio Hosokawa, Danny Elfman. 2018. aastal võttis ta osa LeAltreNote festivali raames korraldatud kompositsioonikursusest Giorgio Colombo Taccani juhendamisel. Sordano teosed on kõlanud mitmetes Euroopa riikides ning esitajateks on olnud näiteks Ensemble Fractales, Birmingham Contemporary Music Group, Eesti Politsei- ja Piirivalveorkester, Fabrice Pierre, Stefano Parrino ja Stefano Di Loreto. Sordanole on omistatud auhindu, mh III koht Wolfgang Jacobi nim konkursil Trossingenis, II koht Musica Nova konkursil Latinas, O / Modernt Music Award Stockholmis (2020), publikupreemia konkursil Tärkav.VaskID Tallinnas. 2021. aasta jaanuaris osales ta finalistina Helsingis konkursil Musequal teosega „Le vrai vert de l’ésperance“ viiulile, tšellole ja klaverile.

Davide Umbrello (1990) on Itaalia helilooja ja helikunstnik. 2019. aastal omandas ta bakalaureusekraadi kompositsiooni erialal Ottorino Respighi nim Konservatooriumis Latinas. Hetkel õpib ta magistriõppes Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning osaleb lisaks vahetusõpingute programmis Haagi Kuninglikus Konservatooriumis. Tema muusika on kõlanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias, Itaalia Rahvuslikus Tantsuakadeemias ning sarjas Giovedì In Musica. Aastatel 2019–2020 oli ta resideeruvaks heliloojaks programmis Cultura e Musica – G. Curci – Creative Tools. Tema huvid ulatuvad nüüdismuusika romantilistest ja modernsetest suundadest kuni projektideni, mis hõlmavad elektrooniliste seadmete kasutust. 2019. aastal õpetas ta Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis polüfooniat.

Julian Kwoun (1996) on teist põlvkonda korea-ameeriklane, kes on lõpetanud Lõuna-Korea Gyeonggi Kunstikeskkooli 2015. aastal ning omandanud bakalaureusekraadi Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias 2018. aastal. Hetkel õpib ta Chicago Esituskunstide Kolledži magistrantuuris, töötades samal ajal vabakutselise arranžeerijana.

Doris Hallmägi (1990) on omandanud bakalaureusekraadi Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias elektroakustilise heliloomingu erialal 2018. aastal Margo Kõlari juhendamisel. Ta on kirjutanud lugusid erinevatele koosseisudele, sealhulgas Duo Obsolute, Tallinna Ülikooli Sümfooniaorkester, Ensemble L’arsenal, Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi Ansambel jt. Tema helikeelt iseloomustab katsetamine akustiliste ja elektrooniliste helidega, kartmata kasutada selleks eripalgelisi žanre, sest lõpuks on heli ikkagi heli.

Hando Põldmäe (1971) on lõpetanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia bakalaureuseõppe trombooni erialal Heiki Kalause klassis ning magistrantuuri orkestridirigeerimise ja kompositsiooni erialal Paul Mägi ning Tõnu Kõrvitsa juhendamisel. Trombonistina on ta töötanud Eesti Raadio Big Bandis, Tallinn Brassis ja Rahvusooper Estonia orkestris. Ta on Politsei- ja Piirivalveorkestri dirigent ning on juhatanud puhkpilli- ja sümfooniaorkestreid mitmel laulupeol. Erinevate orkestritega on Põldmäe esmaettekandele toonud hulgaliselt eesti heliloojate uudisteoseid ning jäädvustanud heliplaatidele nii klassikat kui popmuusikat. Hando Põldmäe loomingus on esindatud vokaal-, kammer-, koori- ja orkestrimuusika. Ta on teinud mitmeid suurvormide seadeid puhkpilliorkestrile ning kujundusmuusikat Rakvere Teatri etendustele.

Rebeca Vilpuu (1989) õpib hetkel Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis. Ta on õppinud ka elektroakustilist kompositsiooni Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias.

Yung Sin Kan Bonnie (1996) on omandanud magistrikraadi (cum laude) Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias klassikalise kompositsiooni erialal Toivo Tulevi käe all ning bakalaureusekraadi (kiitusega) muusika alal Hongkongi Baptistlikus Ülikoolis Eugene Birmani juhendamisel. Ta on osalenud mitmete tuntud heliloojate meistriklassides, sh Helmut Lachenmann, Toshio Hosokawa ja Ken Ueno. Tema pinget ja ettearvamatust tulvil muusika ammutab tihti inspiratsiooni igapäevaelu väikestest momentidest, ent samas ei puudu tema muusikast ka filosoofilised ideed. Sündinud ja kasvanud multikultuurses Hongkongi linnas, on Yung Sin Kani muusika selge väljendusega ja julgelt kontrastne. Helilooja Eesti kogemus ning huvi luule ja kirjanduse vastu lisavad tema muusikale erilise varjundi. Hongkongi Filharmooniaorkester on valinud Yungi osalema Robert H. N. Ho perefondi heliloojate programmis. Temalt on tellinud muusikat ka Hongkongi Baptistliku Ülikooli koor ning ta on teinud koostööd kvintettidega Placard, Estica ja mitmete teiste ansamblitega nii Hongkongis kui ka Euroopas.

Toomas Vavilov (1969) on lõpetanud klarneti erialal Tallinna Muusikakeskkooli Ülo Üksiku õpilasena (1988) ning Eesti Muusikaakadeemia Hannes Altrovi klarnetiklassis (1992). Samas koolis on ta Jüri Alperteni juhendamisel õppinud ka orkestridirigeerimist. Dirigendina on Vavilov end täiendanud Jonas Aleksa ja Roman Matsovi juures, klarnetistina osalenud Karl Leisteri ja Ivan Mozgovenko meistriklassides. 1990. aastal võitis Vavilov Eesti puhkpillimängijate konkursi ning taaselustas 2008. aastal sama konkursi traditsiooni. Aastatel 1988–2010 töötas Vavilov klarnetistina Eesti Riiklikus Sümfooniaorkestris, olles 2004–2006 ühtlasi ka ERSO teine dirigent. Aastatel 2006–2007 oli ta Vanemuise teatri muusikajuht ja peadirigent. Vavilov on juhatanud Eesti orkestreid ning töötanud Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Läti Raadio kooriga. Klarnetistina on ta andnud kontserte Eestis, Soomes, Rootsis, Lätis, Saksamaal, Belgias, Austraalias ja mujal. Samuti on ta aastaid juhendanud puhkpilliõpilaste suvekursusi Elvas ja Põltsamaal ning kuulunud erinevate konkursside žüriidesse. Talle on kirjutanud klarnetiteoseid mitmed eesti heliloojad, nende seas Urmas Sisask, Eino Tamberg, Ester Mägi, René Eespere ja Raimo Kangro. Samuti on Vavilov salvestanud helitöid Eesti Raadiole ning mitmele CD-le, sh Raimo Kangro, Ester Mägi ja Eino Tambergi autoriplaadile. 2001. aastal pälvis Toomas Vavilov Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia ning 2005. aastal interpreedi aastastipendiumi. Toomas Vavilov on EMTA klarnetiprofessor ning üks EMTA sümfooniaorkestri dirigentidest.

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia sümfooniaorkester on Eesti orkestrantide kasvulava. Orkestrit on juhatanud paljud tuntud Eesti dirigendid nagu Roman Matsov, Vallo Järvi, Peeter Lilje, Eri Klas, Vello Pähn, Paul Mägi, Jüri Alperten, Arvo Volmer, Andres Mustonen, Toomas Kapten, Toomas Vavilov, Risto Joost ja Erki Pehk. Musitseeritud on ka välisdirigentide Michel Tabachniku (Šveits), Jin Wangi (Austria), Colin Mettersi (Inglismaa), Cecilia Rydinger Alini (Rootsi) ja Lutz Köhleri (Saksamaa) käe all. Ühel hooajal toob orkester publiku ette keskmiselt seitse kava. Korraldatakse koostöökontserte Eesti Riikliku Sümfooniaorkestriga, neist mitmeid on juhatanud ERSO peadirigent Neeme Järvi, ning Eesti suurima kontserdiagentuuriga Eesti Kontsert. Heaks traditsiooniks on saanud orkestri igakevadised uudisloomingu kontserdid Tallinna Metodisti kirikus. 

Orkester on saanud tunnustust kontsertreisidel Rootsi, Soome ja Saksamaale. Kolmel korral (2002, 2005, 2016) on esinetud Berliinis toimuval festivalil Young Euro Classic, kust kahel korral on koju toodud uudisloomingu preemia – 2005. aastal Ülo Kriguli teosega „JenZeits“ ning 2016. aastal Liisa Hirschi teosega „Mechanics of Flying“. 2009. aastal oli EMTA SO Läänemere-äärsete maade muusikaakadeemiate ühenduse (ABAM) orkestriakadeemia baasorkester. 2010. aastal toodi Eestis esmakordselt ettekandele Penderecki teosed „Concerto grosso“ ja „Ciaccona“, neist viimane helilooja enda dirigeerimisel. EMTA SO oli baasorkestriks nii 2017. aasta noorte laulupeol kui ka 2019. aasta üldlaulupeo teise päeva kontserdil. EMTA SOga töötab regulaarselt prof Toomas Vavilov ja peadirigendina prof Paul Mägi.

Korraldaja: Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia